Länsimetron rakenteilla olevat metroasemat Matinkylästä Kivenlanteen Espoon ja Kirkkonummen rajalle

Länsimetron Matinkylä - Kivenlahti -linjauksen haltuunotto 2020 ->

Länsimetron jatketta on odotettu 

Sähköistetty raideliikenne kuten metro, raitiotievaunut tai junat, ovat kärjessä, kun tavoitteena on saada suuri määrä ihmisiä liikkumaan ilman hiilidiksidipäästöjä. Kaikki kaupungit, jotka vakavasti tavoittelevat hiilineutraaliutta (= CO2 päästöt nolla), etsivät liikkumiseen ratkaisua raideliikenteestä. 

Raiteilla pääsee yleensä suoraan kaupunkien kävelykeskustoihin tai kaupunkipyörien tai potkupyörien vuokrausasemille ilman ruuhkassa ajon tuskaa tai pysäköinnin vaivaa. Raide ja sillä kulkeva juna ovat myös se kasvutekijä, jota Espooseenkin on toivottu. 

....ja pelätty matka-aikojen pidentymistä

Espoossa Finnoo-Kivenlahden alueella asuvia arveluttavat maisemien ja kulkureittien muutokset vahvasti rakennettavilla alueilla - ja pelko siitä, että liittymäliikenne metroasemille on hankala, ja suorat linja-autoyhteydet Helsinkiin poistuvat kokoaan.

Metron rakentaminen oli pitkään piilossa.  Tarkemmin maanalaisista tapahtumista kertoo Länsimetro Oy uutiskirjeissään ja verkkosivuillaan. Design.Tunne.Metro -videosarja kertoo Ruoholahdesta Matinkylään rakennetusta linjasta ja sen kaikista asemista. Video on vaikuttava. Rakennustyö ja valmistuminen on nähtävissä, kuultavissa ja aistittavissa. Ammattitaito, tekniikan hallinta, yhteishenki ja selkeä kuva loputuloksesta osana asema-alueen kaupunkikuvaa herättää kiinnostuksen.   

Rakentaminen on nyt meneillä Finnoossa, Kaitaalla, Soukassa, Espoonlahdessa ja Kivenlahdessa. Uusilla asemilla maan uumenista löytyvät jo laiturit samoin kuin taide, joka heijastaa kunkin alueen maanpäällistä henkeä. Espoonlahden aseman tunneleissa ja asemalaiturilla jatkuvat alueen kuuluisan uimahallin veden välke ja uimaratojen linjat.  

Kun metroasemien työmaat ilmestyivät maan pinnalle, alkoivat niiden ympäristöjenkin rakennustyöt edetä. Nyt seurataan Lippulaivan nousua Espoonlahteen. Finnoon alueella ja Espoonlahdessa ollaan jo asuinkerrostalojenkin rakentamisessa pitkällä. Kivenlahdessa markkinoidaan asunto-osakkeita meren ääreltä, metroaseman naapurista.

Paikallisten myyntitilastojen keskimääräiset neliöhinnat ylittyvät reippaasti. Esim Espoonlahden ja Finnoon ensimmäisten kerrostaloasuntojen tultua ennakkomyyntiin, ylimpien kerrosten asunnot varattiin hetkessä. Sijoittajat ovat yksi mahdollinen nopeasti kauppoja tekevä joukko.  

Viiden metroaseman alueen muutosprosessit ovat nyt näkyvissä. Paikalliset ja alueesta kiinnostuneet mahdolliset uudet asukkaat seuraavat tilannetta ja puntaroivat tulevaa kehitystä. 

Finnoo perustetaan oikeastaan kokonaan kosteikosta kerrostaloalueeksi. Suomenojan lintualtaiden piisamit tuskin piittaavat siitä, ketkä tiirailevat alueen kahdella lintutornilla. Lokit saattavat iloita mahdollisista uusista kahviloista ja niiden terassielämästä.  Enemmän miettimisaikaa tarvitsevat ihmiset, joiden pyöräreittien niityt (joutomaata yleiskaavassa) katoavat ja kulkureitit muuttuvat.

Kaitaan metroasema Iivisniemellä saa seurakseen maanomistajien kanssa neuvotellun uuden kerrostaloalueen Hannusjärven itärannalle. Kaavoituksessa on turvattu liito-oravien reitit ja lepakoiden levähtämispaikat, sekä hulevesien talteenotto. Hannusmetsään ja Bondaksen kallioihin ei kosketa, mutta niitä suojaavat puskurialueet rakennetaan täysin ja moneen kerrokseen. Tätä muutosta on vaikea kuvitella.

Soukka saa uutta ilmettä ja tuunaa vanhaa. 

Espoonlahden Lippulaiva palauttaa alueen taas Espoonlahden keskukseksi. 

Kivenlahteen tulee lisää asuinkerrostaloja ja alue liittyy nykyiseen Kivenlahden teollisuusalueeseen, tulevaan Kiviruukin asuinalueeseen, josta löytynee myös bio- ja kiertotalouden keskus VTT:n Bioruukin ja Omnian yhteistyön päästyä vauhtiin.. 

Muutoksia on hyvä seurata ja vaikutuksia puntaroida. Tämä on myös ainutlaatuinen tilaisuus tallentaa näkymät sellaisina kuin ne nyt vielä ovat.  Alueen uusille asukkaille on arvokasta perehtyä alueen historiaan. Muutos muinaisesta kalastajatilojen kylästä nykyiseksi Kaitaaksi, Soukaksi, Espoonlahdeksi, Kivenlahdeksi ja Saunalahdeksi on ollut mullistus. Täällä on tapahtunut paljon jo ennen meitä.

Uuden metrolinjauksen ja muuttuvan asuinympäristön haltuunotto 

Punnuksiksi puntariin aloin keväällä ja syksyllä 2020 kuvata metroasemien rakennustyömaita ja alueita. Jatkan tätä ja tallennan tänne aina uusimmat viiden kuvan sarjat joka asema-alueelta pari kertaa vuodessa. 

Kuvasarjojen järjestys on Matinkylästä länteen : 

1) Finnoo (syksy 2020)

2) Kaitaa (syksy 2020)

3) Soukka (syksy 2020)

4) Espoonlahti (syksy 2020)

5) Kivenlahti (syksy 2020)

6) Välähdyksiä (syksy 2020)

Tervetuloa kanssani ottamaan uudistuvia alueita ja uutta metrolinjaa haltuun, hyödyksi ja uusiksi asuin ja elinympäristöksi !

Finnoo 1, syksy 2020

Finnoon metroaseman kyltti

Finnoo 2, syksy 2020

Työmaata

Finnoo 3, syksy 2020

Suunnat selvillä

Finnoo 4, syksy 2020

Auto tulee Kaitaalta

Finnoo 5, syksy 2020

Näkymä uudelle Finnoonsillalle

Kaitaa 1, syksy 2020

Kaitaa 2, syksy 2020

Kaitaa 3, syksy 2020

Kaitaa 4, syksy 2020

Kaitaa 5, syksy 2020

Soukka 1, syksy 2020

Soukka 2, syksy 2020

Soukka 3, syksy 2020

Soukka 4, syksy 2020

Soukka 5, syksy 2020

Espoonlahti 1, syksy 2020

Espoonlahti 1, syksy 2020

Esoonlahti 3, syksy 2020

Espoonlahti 4, syksy 2020

Espoonlahti 5, syksy 2020

Kivenlahti 2, syksy 2020

Kivenlahti 3, syksy 2020

Kivenlahti 4, syksy 2020

Kivenlahti 5, syksy 2020

Välähdys 1, syksy 2020

Risteyksessä, Kaitaantien varrella

Välähdys 2, syksy 2020

Villa Rulluddin ruovikkoa

Välähdys 3, syksy 2020

Rantaraittia Riilahden rannalla

Välähdys 4, kevät 2020

Espoonlahden urheilupuisto, huhtikuussa 2020

Välähdys 5 syksy 2020

Fortumin lämpövoimala Suomenojalla